התייחסות התאחדות האדריכלים ובוני הערים לתזכיר חוק התכנון והבנייה (תיקון מס’ 128) התשפ”א–2020 | התאחדות האדריכלים

התייחסות התאחדות האדריכלים ובוני הערים לתזכיר חוק התכנון והבנייה (תיקון מס’ 128) התשפ”א–2020

פורסם ב-30-12-2020

התייחסות התאחדות האדריכלים ובוני הערים לתזכיר חוק התכנון והבנייה (תיקון מס’ 128) התשפ”א–2020

Loader Loading...
EAD Logo Taking too long?

Reload Reload document
| Open Open in new tab

Download [363.73 KB]

 

אדריכליות ואדריכלים יקרים,

התאחדות האדריכלים ובוני הערים בישראל, הארגון היציג של האדריכלים בישראל, העבירה למנהל התכנון התייחסות לתזכיר חוק התכנון והבנייה התשפ”א–2020 (תיקון 128).

המסמך הוכן על ידי צוות של אדריכלים מומחים בתחומים מגוונים, לרבות בכירים לשעבר ברשויות מקומיות ומשרדי ממשלה, בעלי משרדים ותיקים וצעירים, מהמרכז והפריפריה כאחד.

המענה כולל התייחסות כללית לאתגר העצום הנובע מהמשך תוספות מרובות ותיקונים המהווים תלאים לחוק שחוקק כבר בראשית המדינה, במקום הכנת חוק חדש פשוט וברור, שיבטא את רוח התקופה ואת המודלים הקיימים כבר ברחבי העולם של רגולציות גמישות הרואות במשתמש (במקרה זה אדריכלים) כשותף באחריות לעמידה בתנאים התפקודיים הנובעים מלשון החוק בהשראת ועדת זיילר לאחר אסון וורסאי,

לצד זה, המענה מתייחס באופן פרטני לחמישה נושאים מרכזיים המשפיעים על עבודת האדריכל ועל איכות הבניה :

הרחבת סמכויות הועדות המקומית לאשר תכניות להתחדשות עירונית וחיזוק מבנים כחלופה לביטול תמ”א 38 (סרבול וכפל הליכים, הטיה לטובת ערים חזקות ובמרכז הארץ, וצמצום האפשרויות להתכנות כלכלית של ההתחדשות).


ביטול הקלות
 (הרעה ביחס לתכניות ישנות, צורך בתקופת מעבר משמעותית, ביטול מנגנון המאפשר תיקון עיוותים וכשלים בתכניות קיימות- גם שישנה הסכמה לכך על ידי מהנדסי הרשויות, ואי בהירות ופתח לפרשנות רבה מידי בנוגע להחרגות מותרות).

קביעת ייעוד ציבורי בחלק ממבנה (הערותינו נגעו לחשש לפגיעה בזכויות הקנין, ופגיעה אפשרית בשימושים קיימים במבנה).

חישובי שטחים נפחיים (החרגה של תכניות קיימות שבהן המחוקק קבע שלא יותרו חישובים נפחיים) .

ו-הנחיות מרחביות (למרות שהמחוקק מצא שיש העדר בהירות ופירוט יתר בהנחיות כפי שהם היום, התיקון לא פעל לתקן את המצב אלא אף מרע אותו).

המענה המוצע, כולל הצעות קונקרטיות לתיקון ושיפור העבודה כך שההערות והאתגרים שהצגנו יקבלו מענה, ומהווה גם קריאה לשותפות ודיאלוג בשלבי ההיגוי וההתנעה של אסדרות וכלליים ציבוריים בנושאי תכנון ובניה, ולא רק בשלב שהחקיקה כבר עוצבה וגובשה כליל, כגוף המייצג אדריכלים הן במגזר הפרטי והן במגזר הציבורי כאחד.

ככלל ההתאחדות מברכת על העבודה המקיפה שנעשית במנהל התכנון לטובת איכות התכנון. יחד עם זאת, רואה, זכות וחובה לייצג את ציבור האדריכלים, “המשתמשים” העיקריים של חוק, תוך שילוב של קיצור הליכים לצד שמירה על איכות הבניה.

על המסמך חתומים, אדר’ רפי רייש, יו”ר וועדת רגולציה של ההתאחדות ואדר’ רם מרש, מ.מ. יו”ר ההתאחדות