עדכון יו”ר התאחדות האדריכלים על פעילות ההתאחדות | התאחדות האדריכלים

עדכון יו”ר התאחדות האדריכלים על פעילות ההתאחדות

פורסם ב-10-06-2023
אדריכלים ואדריכליות יקרים,
אנחנו שמחים להמשיך ולעדכן אתכם בפעילות ההתאחדות בשבועות האחרונים.
כתמיד, אתם מוזמנים לשתף בדיווח גם אדריכלים שאינם חברים בהתאחדות, להגברת המודעות לעשייה שלנו ולעידוד הצטרפות חברים חדשים לשורותינו.
התאחדות האדריכלים שמה לה למטרה לעזור לאדריכלים צעירים להתפתח במקצוע ולהקל את דרכם להצלחה, הצלחתם הצלחת כל מדינת ישראל!
🔷 כידוע לכם, במשך שנים, קהילת האדריכלים בארץ מתלוננת ובצדק, על מבחן הרישוי לבוגרי לימודי אדריכלות.
כפי שציינו בדיווח הקודם, הת’ האדריכלים תמכה וליוותה את עתירת הנבחנים ביוני 2022, שהתאפשרה בזכות קמפיין גיוס מימון המונים. בית המשפט קבע: כי טענות העותרים בנוגע לניסוח סובייקטיבי של השאלות, בדרך שאינה מאפשרת לקבוע מהי תשובה נכונה, כמו גם חוסר השקיפות לגבי הקריטריונים לבדיקה, הן מוצדקות, והוחלט על שינוי חישוב הציונים במבחן הספציפי לגביו הוגשה העתירה.
🔷 בזכות החלטת בית המשפט, עשרות אדריכלים חדשים, שבבדיקה המקורית כשלו במבחן, זכו להתחיל את דרכם המקצועית כבר עתה, ללא צורך במבחן חוזר. מבחינת ההתאחדות, זוהי רק תחילת הדרך. החלטת בית המשפט מחזקת את טענותינו, כי עצם קיום המבחן נוגד את החלטת מועצת ההנדסה והאדריכלות מהשנים 2016 ו-2018 והחלטות נוספות שהתקבלו בוועדת הכלכלה של הכנסת בצל תיקון חוק האדריכלים והמהנדסים ממאי 2018. כמו כן, קיבלנו חיזוק לכך, שמאז כינונו, המבחן הופך פחות מובן ופחות מקצועי, ושהוא אינו תורם לשיפור איכות העוסקים במקצוע.
לדעתנו המקצועית, בפועל, המבחן מאט את השתלבותם של אדריכלים צעירים בשוק העבודה, אף על פי שסיימו מסלול ארוך של לימודים והתמחות מעשית. אנחנו בסבב שיחות צפוף בנושא עם זרוע העבודה, וככל הנראה כדי להפיק לקחים אמיתיים כבר לקראת מבחן הרישוי הבא שאמור להתקיים בחודש נובמבר, ועל כן יידחה המבחן לחודש פברואר – הודעה תצא באתר רשם המהנדסים והאדריכלים בשעה 16:00 היום.
🔷 אני שמחה לבשר לכם כי אושרה חברותי במועצת ההנדסה והאדריכלות, ובישיבה הבאה כבר אהיה נוכחת – מבטיחה שיהיה “שמח” !!!
בתאריך 7.5.23 התקיימה ישיבת מועצת ההנדסה והאדריכלות בנושא של ייחוד הפעולות למהנדסים, אדריכלים והנדסאים. לפני כחצי שנה הגענו בהובלתו של אדריכל ויקטור אבקסיס להסכמות הסטוריות עם ההנדסאים לגבי צמצום הגדרת המבנה הפשוט (עד 8 יח”ד, עד 1600 מ”ר – היום אין הגבלה) ועם המהנדסים להפרדה בין סמכויות אדריכלים למהנדסים. הסכמות אלה פתרו, למעשה, את הצורך להמשיך את יישוב הסכסוכים בין הגופים הרלוונטיים בבית המשפט (למעט נושא מתכנני הערים, המטופל מקביל).
בנוסף, ההסכמות פתחו את הפתח למעבר לשלב הבא, של התקנת תקנות. המועצה אשררה את ההסכמות אליהן הגענו, ודחתה את הדיון בהסתייגויות של רשם המהנדסים והאדריכלים לשלב התקנת התקנות.
המועצה אשררה הסכמה נוספת עם ההנדסאים בנוגע לחיוב הנדסאים בהתמחות של שנה (כיום אין חובת התמחות כלל) על מנת לקבל סמכות אישור מבנה פשוט. למרבה הצער, בשלב זה, פקידי משרד העבודה עדיין מעכבים את יישום הסכמה זו, בשל קשיים ארגוניים של המשרד. אנו נמשיך לעקוב אחר הנושא, ולפעול ליישום מלא של החלטת המועצה. כעת אנחנו פועלים בכל הכוח לקדם את המעבר לשלב התקנת התקנות, המותנה בדיווח של משרד העבודה על ההסכמות לבית המשפט.
🔷 בתאריך 2.5.23 השתתפתי יחד עם אדר’ אסף אשרוב, יו”ר מחוז תל אביב של ההתאחדות, בדיון בוועדת הפנים של הכנסת בנושא הרישוי העצמי. אדר’ אשרוב משתתף במשך השנה האחרונה בדיונים מול האוצר על מנת לקדם את הרפורמה החשובה, שתעניק לאדריכלים את הסמכות לחתום על היתרים ולקצר הליכים, שהמדינה משוועת להם, תוך הסרת חסמים ביורוקרטיים בהליך התכנון. למרבה הצער, נכון להיום, איננו אנשי בשורות בנושא זה. בניגוד להחלטות קודמות של הכנסת, הוחלט בוועדה לא להעניק לאדריכל את הסמכויות הדרושות כדי לבצע את הרישוי העצמי, ובמקום לפשט את תהליכי הרישוי, התקבלו החלטות שיעמיסו ביורוקרטיה נוספת על תהליך שהוא מסורבל ממילא. כרגע לא נראה שיהיה יעיל להשקיע בכך עוד תשומות ניהוליות, ימים יגידו.
🔷 בהמשך לפעילות של התאחדות האדריכלים לצורך שיפור הידע של השופטים הפוסקים בנושאי תכנון. בית המשפט קיבל את המלצת התאחדות האדריכלים לשלושה מועמדים לצורך הקמת ועדה שתקים רשימת יועצים בתחום האדריכלות לשופטים. הרשימה אושרה על ידי נשיאת בית המשפט ונמצאת אצל שר המשפטים לצורך אישור כתבי המינוי. התהליך ייקח עוד כחודשיים שאחריו הועדה המייעצת תתחיל לפעול
🔷 התאחדות האדריכלים בישראל חברה בארגון ה-UIA, הארגון הבינלאומי של האדריכלים. בחודש יולי הקרוב (2-7 ביולי) יתקיים בקופנהגן כנס של ה-UIA, שכותרתו: “Sustainable Futures”. במסגרת הכנס יוקם מתחם תערוכות בינלאומי. התאחדות האדריכלים הישראלית תציג בביתן הישראלי תערוכה שכותרתה “התחדשות עירונית בישראל – כיוונים חדשים”, בה יוצגו 20 עבודות אדריכליות, שנבחרו בקפידה מתוך 45 עבודות שהוגשו לנו. פרטים נוספים על הכנס והתערוכה ניתן למצוא באתר הייעודי של UIA אליו תוכלו להגיע באמצעות הקישור: https://uia2023cph.org/
🔷 מזה כחודש מתקיימת בבית האדריכל התערוכה “האדריכלית” שעוסקת באדריכליות שפעלו בישראל בימי ראשית המדינה. בתערוכה הוצגו עבודות של 10 אדריכלים ואדריכליות (5 נשים ו-5 גברים), במחווה ל-10 אדריכליות פורצות דרך, ששמן לא תמיד זכה להכרה או להנצחה ראויים. את התערוכה יזמה אדר’ לימור יוסיפון גולדמן, הנפלאה אוצרת הגלריה, והעבודות המוצגות התבססו על מחקריה של ד”ר אדר’ סיגל דוידי מאוניברסיטת ת”א.
🔷 כמו תמיד אני מבקשת להודות לאסנת גנץ המנכ”לית ולגרייס ג’רם המזכירה על עבודתן המאומצת לעשות סדר בהרבה שנות בלגן ארגוני.
נמשיך לעדכן אתכם בעשייה שלנו למענכם ולמען המקצוע שלנו.
בברכת סופ”ש נעים,
אדר’ ארנה אנג’ל